Font de Clivelleres

Latitud:  41°27'36.40"N

Longitud:   1°37'11.99"E

Història
Com s’ha dit en altres edicions, el mot Clivelleres té un origen no documentat, tot i que sembla provable estar relacionat amb el mot clivella, fent referència als penya-segats i a les zones rocoses i clivellades de la muntanya de Mediona i Font-rubí. Abocada al vertiginós fondal de Valldellós, la masia es creu construïda a mitjans del segle XVIII, tot i que en pot tenir els orígens sobre una construcció anterior. La font, que donava servei a la casa, es creu que data de la mateixa època. La finca de Clivelleres ha estat propietat tradicionalment de la família Castellví, de Mediona, que enguany n’ha iniciat l’arranjament. El subministrament bàsic de l’aigua ha fet possible aquest espai habitable, tant pels ocupants com pel bestiar que hi havia. A nivell d’anècdota, durant els anys 90 la casa va ser utilitzada com a amagatall d’armes i objectes robats per una banda de delinqüents, que varen ser descoberts i detinguts. La noticia va tenir ressò a la comarca, doncs molts objectes pertanyien a masies veïnes.

L’Indret
L’entorn de la font en si, no permet una estada del visitant gaire còmode. Enclotada i envoltada de vegetació, la font no disposa d’una esplanada per parar-hi a berenar. Però sí ben a prop, amb unes vistes immillorables, podrem descansar al costat de la masia. La font és realment una mina d’aigua, és feta de pedra seca formant un arcada que s’enfonsa al coster. L’aigua brolla sobreeixint cap el camí i és canalitzada mitjançant un reguerot, ara de terra, que va cap a la casa.

Com arribar-hi
La Font de Clivelleres o de les Clivelleres, és molt a prop de la masia i el turó que porten el mateix. Hi ha dos camins per arribar-hi; el camí de Bolet a l’Avellà o el camí de Pereres que neix a la carretera BP-2126 a l’alçada de Can Castellví. Ambdós porten a les Clivelleres; el mas i el turó que flanquegen el fondo de Valldellós, a l’altra banda des de on ho fa la Casa Nova de Bolet. Caldrà fer aquesta excursió a peu, en tot terreny o altre vehicle apte per recórrer camins força malmesos. Així doncs, si ens dirigim a Bolet des de l’Avellà, hem de seguir la mateixa ruta que per anar a la Cova de Bolet. En la cruïlla de camins on es troba la cova, cal agafar el que gira a l’esquerra, amunt. Més endavant deixarem a la nostra dreta el camí que puja de Pereres i a pocs metres un altre que remunta a l’altra banda. Anirem seguint el camí fins que, a mà esquerra, voltada d’uns cultius força deixats, veurem l’antiga masia de les Clivelleres, ara en procés de recuperació. Tindrem l’oportunitat d’observar el congost de Valldellós, l’Agulla i la Casa Nova de Bolet des de la vessant oposada d’on hi ha el Pas del Lladre. En aquest punt, un camí gira cap a la masia, un altra que no. Cal dirigir-nos al mas. Passarem per davant la casa i hem de fer com si passéssim de llarg seguint el camí que puja, just passada la casa, el camí gira a la dreta. En aquest punt un petit camí trenca a l’esquerra; és el camí que va a la font. A uns trenta metres, a la dreta, veurem un clot on hi ha la mina de la font, si hi anem en època de pluges veurem que l’aigua circula per una rasa que travessa el camí i es dirigeix a la cas.